Nieuwe iPad wordt vijf graden warmer dan iPad 2

De nieuwe iPad wordt bij intensief gebruik warmer dan de iPad 2. Het verschil in temperatuur tussen de nieuwe Apple-tablet en zijn voorganger bedraagt ongeveer 5°C. Gebruikers van de tablet merkten al dat hij warmer werd dan de iPad 2.

Warmtebeelden die Tweakers.net met een infraroodcamera heeft gemaakt bevestigen de hogere temperatuur. Een nieuwe iPad werd naast een iPad 2 gelegd, waarbij beide tablets belast werden met de GLBenchmark. Na vijf minuten werd per tablet de temperatuur van het heetste punt gemeten. Links op de foto staat de nieuwe iPad. Deze noteerde rechtsonder aan de achterzijde een temperatuur van 33,6°C. De iPad 2 noteerde op dezelfde plaats een temperatuur van 28,3°C, een verschil van 5,3°C.

Warmtemeting nieuwe iPad versus iPad 2
De metingen van Tweakers.net bevestigen de meldingen van bezitters van de nieuwe Apple-tablet. In diverse fora worden meldingen geplaatst dat vooral de locatie van de processor een hot spot vormt. Met 33,6 graden Celsius wordt de iPad niet te heet om aan te raken, al is de warmere behuizing wel goed merkbaar. Apple meldt zelf dat de tablet kan worden gebruikt bij een omgevingstemperatuur tussen 0 en 35°C . Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.

Dat de tablet warmer wordt, komt vermoedelijk door de gpu. De grafische processor is dezelfde als in de iPad 2 zit, maar heeft meer shader-cores. De A5-processor uit de iPad 2 heeft een PowerVR SGX543MP2-gpu, terwijl de nieuwe iPad een SGX543MP4 heeft.

De nieuwe Apple-tablet wordt sinds vrijdag verkocht in diverse landen, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Apple brengt de nieuwe iPad vrijdag in Nederland uit. De voornaamste verbetering zit volgens Apple in het scherm, dat vier keer zo veel pixels bevat als de iPad 2.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

19-03-2012 • 16:08

225 Linkedin Whatsapp

Reacties (225)

225
193
84
7
0
12
Wijzig sortering
Ondertussen ook op Ars Technica

http://arstechnica.com/ap...specifications-says-apple

Met ietwat meer info van de apple-kant...
En op Macrumors.com, via Engadget: http://www.macrumors.com/...ees-f-hotter-than-ipad-2/

Edit: En http://9to5mac.com/2012/0...egrees-hotter-visualized/

[Reactie gewijzigd door pbrink op 20 maart 2012 15:16]

Anoniem: 439361
19 maart 2012 16:13
Tweakers.net is wel blij met z'n warmte camera hè? :p

Dit is toch geen nieuws? Als of die 5°C er toe doen. :')
Ja, die 5 graden kunnen er wel degelijk toe doen. Zoals je als Tweaker allicht weet is bij electronica warmte(-afvoer) van groot belang voor goede werking van de verschillende onderdelen.

Als in jouw PC/laptop de CPU door bijvoorbeeld stof in de koeler 5 graden warmer wordt dan met schone koeler, dan kun je dat bij intensieve taken merken; je PC heeft potentieel meer moeite met het verwerken van data.

Goed, bij een desktop-CPU of GPU is een verschil van 5 graden misschien weinig interessant (denk in bovenstaand voorbeeld aan 15 graden), maar bij ARM SOC's is het verschil stukken groter.

Het is niet voor niets dat er al verhalen verschijnen op Internet, zoals onderstaande:
After i activated the verizon account, i watched a one hour video over wifi with the cellular radio still on. Suddenly, my whole screen changed to “temperature warning…ipad must cooldown before you can continue using it.” it chocked me because that is a first, never had that ever on the ipad 2. Then the screen went black. I immediately pressed the home button, and slid to unlock, and it came right back on. It stayed warm, i left it in the cover it is in.
Een mobiel apparaat als een tablet of smartphone zou onder normale omstandigheden (lees: omgevingstemperatuur >30 graden) gewoon moeten presteren zonder haperingen. Apple geeft zelf >35 graden op. Als je tablet bij ~20 graden na een tijdje gamen of film kijken al grote problemen geeft (al geeft de iPad wel netjes een waarschuwing, dat dan weer wel) dan is er toch iets niet goed doorontwikkeld als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 19 maart 2012 16:47]

5 graden op 28 graden is best wel veel.
maar zoals al meer gezegd, snellere gpu zelfde behuizing niet gek dat hij dan iets warmer wordt.

edit:
waarom wordt iedereen die roept dat dit geen echt nieuws is meteen op -1 gemod?
ja, sommige hadden het wat anders kunnen brengen maar geef toe een punt hebben ze wel!

[Reactie gewijzigd door Axewi op 19 maart 2012 16:37]

Apple meldt zelf dat de tablet tussen 0 en 35°C gebruikt kan worden. Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.
omgevingstemperatuur neem ik aan?

Maargoed, weinig schokkend, maar Apple nieuws is applenieuws he! ;)

[Reactie gewijzigd door 418O2 op 19 maart 2012 16:10]

Anoniem: 126717
@418O219 maart 2012 16:15
De batterij in mijn telefoon meld regelmatig (na fiks gebruik) 42 graden. Maar werkt gewoon door.
Als de tablet tussen 0 en 35°C gebruikt kan worden. Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.
Zit je daar dan niet erg dicht tegenaan? Ik neem aan dat deze metingen bij kamer temperatuur gedaan zijn, maar op het terras in het zonnetje op een zomerdag loop je dus de kans dat hij zichzelf uitzet?
Het gaat om de buiten temperaturen. De iPad 2 mag ook maar tot 35 graden Celcius worden gebruikt (net zoals heel veel (niet-)Apple producten trouwens). Dat zegt echter weinig over bij welke temperatuur het apparaat zich uitschakelt: in het Midden-Oosten - met temperaturen tot wel 50 graden - worden ook iPads gebruikt. In het algemeen worden daar pas iPads uitgeschakeld zodra ze lang in de felle zon hebben gelegen.
Klopt wat je zegt. Alleen heb ik gemerkt dat de iPhone 4s zichzelf al uitschakelt bij -2 graden celsius. Volgens het boekje van de iPhone liggen de marges tussen de 0 en 35 graden. Iets zegt me dat er niet heel veel marge op zit. :)
Dat de iPhone zich nu zo snel uitschakelt heeft misschien wel te maken met een onderzoek wat nog vrij recent is gedaan, waaruit bleek dat vrijwel alle iPhone versies in duurtesten met lage en hoge temperaturen als eerste de geest gaven. Waar concurrenten als Samsung en HTC blijkbaar veel beter scoorden... met de Galaxy SII als de enorme uitschieter want die ging pas stuk bij -40 graden celsius oid.
De ondergrens bij iPhones is belabberd. Afgelopen winter tijdens het schaatsen kwam ik een aantal mensen tegen met een iPhone en dat ding werkte gewoon niet goed in de kou. Scherm deed het zo goed als niet. En hij valt ook veel sneller uit(is test van geweest) van vele andere smartphones.

Eigenlijk toch wel vreemd immers in de USA en groten delen van europa vriest het toch regelmatig.
De ondergrens bij iPhones is belabberd. Afgelopen winter tijdens het schaatsen kwam ik een aantal mensen tegen met een iPhone en dat ding werkte gewoon niet goed in de kou. Scherm deed het zo goed als niet. En hij valt ook veel sneller uit(is test van geweest) van vele andere smartphones.

Eigenlijk toch wel vreemd immers in de USA en groten delen van europa vriest het toch regelmatig.
Zal wel komen door de metalen behuizing van de Iphone? Daardoor raakt hij zijn warmte snel kwijt en wordt de accu dus ook snel koud (veel sneller dan bij een smartphone met plastic behuizing).
Daar heb je wel een goed punt mee.

Alleen de warmte geleidende eigenschappen van de behuizing kunnen dus een goede reden zijn om een tablet of phone wel of niet te willen kopen.

Ik denk er al een tijdje aan een tablet (meestal denk ik dan aan een iPad of een Asus Transformer Prime) te nemen, maar die twee hebben beiden een metalen behuizing.

Dat lijkt me niet zo handig als ik 's avonds in mijn niet altijd even warme tentje een verslagje wil typen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 19 maart 2012 22:19]

Waarschijnlijk meten de iPads helemaal niet de omgevings temperatuur, maar de temperatuur IN de iPad. Vergelijkbaar met je moederbord&CPU. Zodra die temperatuur te hoog word schakelt de iPad uit, de klassieke thermische beveiliging.

Apple garandeert waarschijnlijk dat bij een buiten temperatuur van 35 de BINNEN temperatuur niet zo hoog word dat de iPad zal uitschakelen. Met een beetje koeling/ventilatie kun je hem dan wel gebruiken in het Midden-Oosten, maar niet in de felle zon en op maximaal vermogen want dan word ie te heet.

@BillSpaarbank
Te lage temperatuur is meestal funest voor je accu en die is veel gevoeliger voor lage dan voor hoge temperaturen. De prestaties dalen dramatisch en de accu zelf vind het ook niet prettig. Grote kans dat ze daarom veel strakker aan de onder temperatuur vasthouden.
HTC, Samsung en Nokia hanteren anders vaak vanaf -20 tot +50 dus dat is sowieso hele andere koek dan alle iKoek :)
Vaak zelfs boven de 50 Celsius. Alleen in veel van die landen word het werk ook stilgelegd bij 51 Celsius en hoger, en kun je dus naar huis. Vandaar dat de officiële metingen vaak een stuk lager liggen. Anders is dat schadelijk voor het BNP.
Mijn telefoon stopt er vaak mee op warme binnenfeesten (hardcore of hardstyle). De omgeving is dan warm, waardoor mijn lichaam hard zn best doet warmte af te geven aan de omgeving, waardoor mn telefoon te warm wordt in mn broekzak. Touchscreen gaat raar werken, vanaf grotere afstand gaat ie al reageren, waardoor hij niet meer snapt wat je probeert in te voeren, waardoor je hem niet meer kan gebruiken of uit kan zetten. Accu eruit en dan maar wachten tot je terug buiten bent....
Nee want de temperatuur in de omgeving wordt toch niet hoger...

Met een omgevingstemp van bijv. 21 graden (neem aan dat de testen ongeveer op die temp gehouden zijn) wordt de tablet dus 33 graden ongeveer, bij een omgevingstemp van 35 raden zou de ipad dus 47 graden worden...

Oftewel je moet niet de temperatuur van de ipad zelf gaan verwarr(m)en met de omgevingstemperatuur natuurlijk ;)
Ik heb hem wel eens op 50 graden gehad :+
Dat was overigens wel na het spelen van een spelletje een uur achter elkaar, Robo Defense dacht ik :)

35 graden is makkelijk te doen nog, als je daar niet hoeft vast te houden.
Als ik het scherm een tijd heb aangehad zit ik ook zo rond de 42 graden, maar ik houd hem toch niet bij de processor vast ;)
Het gaat inderdaad om de omgevingstemperatuur. Als hij uitstaat mogen de temperaturen nog iets warmer of kouder.

Persoonlijk vind ik dit niet echt belangrijk nieuws: het verschil is klein, mensen zullen hun handen niet verbranden. Het is verder wel interessant.
Dat vraag ik me wel een beetje af. Wanneer ik mijn telefoon (SGS2) aan het opladen ben en tegelijkertijd een (veel vragend) spelletje speel dan gaat hij al snel naar de 30 graden. Het is niet zo heet dat je hem niet kan vasthouden maar plezierig is anders. Ik ben dus erg benieuwd of hij warm of echt heet wordt
Ik heb 1x gehad dat hij toen echt te heet werdt en zichzelf uit schakelde.
Het was een combinatie van een redelijk warme omgeving. Opladen en iets van een uur lang een spelltje spelen (NFS geloof ik). Toen kreeg ik opeens een grote gele driehoek.
Ik weet niet hoe warm die was maar je kreeg wel lekker warme handen.
Belangrijk genoeg, vind ik persoonlijk. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat er bij de eerste iPad genoeg klachten waren over het feit dat hij zichzelf al gauw vanwege oververhitting uitschakelde wanneer hij in de zon gebruikt werd. Dan ga je je toch al gauw afvragen hoe deze nieuwe iPad zich straks in de zomer gaat gedragen.
Dat is wel best laag,.. geloof dat in de wat zonnigere landen de omgevingstemperatuur toch wel boven dat komt... Kun je tijdens je siësta niet met je iPad spelen omdat die ook een siësta houdt xD.
Het kan prima, alleen Apple zegt dat het apparaat het niet aan kan zodat ze niet zo snel gezeur krijgen als ze uitvallen door de warmte...
Anoniem: 192537
@418O219 maart 2012 16:26
.Erg benieuwd wat dat betekent voor het gebruik tijdens de zomer/in warme landen. Kans lijkt me groot dat het apparaat dan niet werkt of *zomaar* zichzelf uitschakeld. 35 graden is verre van ongebruikelijk in, bijvoorbeeld, Spanje, Griekenland, Zuid-Italie en soms zelfs NL.
Misschien apparaat toch een paar millimeter dikker maken zodat je degelijke (passieve) koeloplossing in kunt bouwen. Ik bedoel: één à twee millimeter is nix. Paar jaar terug klaagde niemand daarover en dan stopt meteen die race. Leuk: papierdunne tablet van 50 graden op je schoot ;)
Neem aan van het apparaat zelf, aangezien hij daarna waarschijnlijk uitschakelt.
de hardware kan warmer worden dan jouw vingers/schoot ;)
Heeft iemand er al een? Voel je hier iets van als je hem een tijdje vasthebt of op je schoot legt en is het storend of merk je het amper?
Tuurlijk voel je dit maar of het je stoort is een ander verhaal en persoonlijk, ik heb met mijn telefoon ook altijd zweethandjes als ik game bijv.... Maar beetje browsen nergens last van.
Op het internet zijn berichten dat je inderdaad een verschil voelt met de iPad 1 en 2. Wat ik juist mooi vind aan die apparaten is dat ze eigenlijk niet warm worden, of niet merkbaar warmer dan de omgevingstemperatuur.

Mijn iPhone wordt wel eens warm als ik druk aan het gamen ben. Bij mijn iPad dat nog niet gemerkt.
Op zich testen terwijl je een benchmark draait is niet echt eerlijk -- daarbij probeer je eigenlijk kunstmatig het ding zo warm mogelijk te krijgen. De vraag is of hij ook warmer wordt wanneer je een beetje browsed, en dan op beide iPad's dezelfde vorm van browsen test (zelfde pagina even vaak refreshen ofzo). Bij spelletjes is het iets anders, maar ook spelletjes zijn vaak maar een bepaald aantal operaties per seconde nodig, en niet continu de max zoals bij een benchmark...
Die benchmark gebruikt enkel en alleen de GPU, de CPU wordt vrijwel niet gebruikt, bij games worden die wel in combinatie gebruikt! Dus denk dat echte (grafische) games nog warmer worden!
Dat is wel hele grote speculatie; als een spel zijn fps afgekapt heeft en daardoor sneller "klaar" is per frame, kan het net zo goed zijn dat de temperaturen veel minder verschil maken. Dat hij dan meer dan 5 graden warmer wordt lijkt me sterk; de iPad 2 moet immers in dat geval ook zijn (zelfde) cpu inzetten, waardoor die in ieder geval ook "mee" warmer wordt ten opzichte van de gl benchmark.

Deze test zicht gewoon niets voor dagelijk gebruik. Het enige wat we nu weten is dat de nieuwe iPad 5 graden warmer *kan* worden.
Ik neem aan dat ze wel iets over het aluminum hebben geplakt?

Aluminum reflecteerd namelijk ongeveer 90% van de infraroodstraling dat er op komt, vandaar dat aluminium folie veel wordt toegepast bij hitteschilden.
Zo'n thermografische camera meet hoeveelheid infrarood straling per 'pixel', daarvan kan hij ongeveer 'een temperatuur' afleiden. Echter het aluminium werkt als een infrorood spiegel en zal je dus meer van het infrarood van de omgeving doorgeven dan van de iPad zelf, dat geeft dus helemaal geen betrouwbare resultaten.

Bijvoorbeeld: Je zet een 'lichtgevende spiegel' in een fel belichte kamer, en dan proberen te meten hoeveel licht de spiegel van zich zelf uitstraald.
maar de body van de iPad is niet reflecterend. Dus volgens mij gaat daarmee het grootste deel van je reflectie /spiegeling al weg. Hitteschilden (MLI) zijn van aluminium of zilver folie gemaakt, maar zijn heel erg reflecterend. (de bekende gouden film look op veel sats)
Het aluminum van de iPad reflecteerd ook gewoon licht goed(vandaar de 'lichte kleur'), alleen is het diffuus. In het IR spectrum zal de reflectie nog beter zijn en maar even diffuus.
Zichtbaar licht en IR hebben geen onderling verband m.b.t. transparantie, reflectie etc.. Zo is glas voor ons transparant, maar voor IR niet.
Het metaal germanium wordt gebruikt als lens voor thermografische camera's, zichtbaar licht komt er niet door, IR wel. Het dus had misschien beter geweest als ze de voorkant hadden genomen voor de metingen.
Fenomenale verduidelijking, dank je wel. Dat maakt e.e.a. een stuk duidelijker voor me. :)
Je zou eerder zeggen dat het scherm warmer wordt, meer pixels dus meer leds etc. Het gehele oppervlakte is ook warmer je zou zeggen dat een GPU verhitting plaatselijker is.

Verder is meestal m'n Ipad 2 ijskoud als ik hem vastpak dus is het misschien zelfs iets prettiger ;) (it's not a problem, it's a feature)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 19 maart 2012 16:17]

Je zou eerder zeggen dat het scherm warmer wordt, meer pixels dus meer leds etc. Het gehele oppervlakte is ook warmer je zou zeggen dat een GPU verhitting plaatselijker is.
De hele achterkant doet dienst als heatsink voor het apparaat, vandaar ook dat de warmteverdeling best wel uniform is. Het feit dat je ipad 2 ijskoud aanvoelt als je hem vastpakt bevestigt dat; dingen die koud aanvoelen bij kamertemperatuur zijn goeie warmtegeleiders (ze zuigen de warmte uit je hand).
Een apparaat wordt vanzelfsprekend warmer zodra er aan de snelheden wordt gesleuteld, en de koeling niet zodanig wordt verbeterd dat deze de verandering op kan vangen.
onzin, het heeft te maken met de kwaliteit van de koeling en engineering... Kijk anders even naar hoe Sony het doet met de vaio Z... (bizarre hardware voor ultrabook formaat)

[Reactie gewijzigd door Vinand op 19 maart 2012 16:57]

Lijkt me enigszins sterk als dit aan de GPU ligt, vooral omdat de warmte heel erg gelijkmatig verdeeld lijkt te zijn. Daarnaast zit die GPU + Quad-core CPU ook in de veel kleinere PS VITA en die wordt ook echt niet warm ofzo. Dus het is het scherm of de accu lijkt me...
Misschien draait de PS Vita wel op 500Mhz (CPU) en de GPU op halve snelheid (100Mhz) van de nieuwe iPad (200Mhz). En die resolutie is veel lageren hoeft dus 5x minder pixels te renderen ;)

Oftewel die GPU wordt daar gewoon bijna niet gebruikt, daarbij ontlaad de accu lang niet zo snel dus daar komt ook minder warmte bij vrij...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2012 17:23]

Misschien draait de PS Vita wel op 500Mhz (CPU) en de GPU op halve snelheid (100Mhz) van de nieuwe iPad (200Mhz). En die resolutie is veel lageren hoeft dus 5x minder pixels te renderen ;)
goeie redenatie. En het OLED scherm van de Vita is ook wat zuiniger, als ik je argumentatie in andere artikelen goed heb gelezen.
Oftewel die GPU wordt daar gewoon bijna niet gebruikt, daarbij ontlaad de accu lang niet zo snel dus daar komt ook minder warmte bij vrij...
Nou, dat wil ik niet zeggen, de accu van de Vita is met 4 uur flink gamen echt wel behoorlijk leeg. Maar da's appels met peren vergelijken, want de iPad heeft volgens mij weer een enorm grote capaciteit aan boord qua accu.
Anoniem: 315662
19 maart 2012 16:12
en het drama met de benaming begint al, je krijgt echt hele lelijke zinnen nu er steeds nieuwe voor moet staan. ik snap niet waarom ze de cijfers hebben gedropt eigenlijk.

ontopic: tja, iets warmer maar geen drama lijkt me?
De Macbook's iPods en iMacs hebben ook geen nummer. "the new" is het nu even. Straks is het gewoon "the iPad". En op zijn Nederlands is het prima te doen. "Goh, is dat nou die nieuwe iPad?"

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 maart 2012 16:36]

Dat wordt leuk over 2 jaar :)

"Goh, is dat de allernieuwste iPad?"
- "Nee, dit is de nog nieuwere iPad."
"Oh, is er dan weer een andere uit?"
- "Nee nee, de nog nieuwere iPad is nieuwer dan de nieuwe iPad, maar hij is ouder dan de allernieuwste iPad."

Hehe. Ik zie het al voor me. Soms is minimalistisch ook wel eens té minimalistisch. Is ook handig als je naar de helpdesk belt. "Ik heb problemen met mijn iPad." Lekker handig troubleshooten als ze allemaal iPad heten.
Over twee jaar heb je iPad (2014), waar je nu iPad (2012) hebt.
iPod Nano heet na 6 generaties nog steeds iPod Nano.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee